Hva er en samtykkeløsning og hvorfor er dette viktig å ha i forhold tll loven om personvern?
Google bekrefter at de nå ruller ut en stor oppdatering av algoritmene. Og derfor bør du nå følge ekstra godt med på synligheten din på Google.
Nå kan du velge om du vil vise artikkelnummer også når du velger boksformat for produktlisting.
Her finner du informasjon om nye produkter, moduler og oppgraderinger i WebPublish
Ofte kan det være behov for å test hva som kommer opp på Google 1. side på et gitt søk. Her viser vi deg hvordan du blant annet kan teste hvor synlig Adwords-annonsene dine er på et gitt søk uten at du påfører deg selv lavere klikk-rate og dermed høyere klikk-kostnad.
Meta-beskrivelser er viktige for å oppnå organisk synlighet. Her får du forklaringen.
Google varsler at indeksen for mobilt søk vil bli oppdatert uavhengig av indeksen for søk fra stasjonære enheter (pc, laptops). Og enda viktigere: mobil-indeksen bli oppdatert oftere enn den stasjonære indeksen. Dette vil få store konsekvenser for deg som ennå ikke har gått over til mobil-vennlige sider.
En fersk undersøkelse viser at det fortsatt er mye igjen når det gjelder sikkerhet og norske nettbutikker selv om det har vært en positiv utvikling siden 2015.
Google mobile first index kommer snart og vil være avgjørende for organisk synlighet og SEO. Hva bør du vite?
Ofte kan det være behov for å test hva som kommer opp på Google 1. side på et gitt søk. Her viser vi deg hvordan du blant annet kan teste hvor synlig Adwords-annonsene dine er på et gitt søk uten at du påfører deg selv lavere klikk-rate og dermed høyere klikk-kostnad.
Her finner du våre siste artikler om søkemotoroptimalisering (SEO) og markedsføring på nett.
I Netthandel komplett pakken har vi allerede gjort klar produktfeeden til Google Shopping kampanje.
Hva er egentlig forskjellen mellom 301-redirect og canonical redirect og når skal du bruke det ene og når skal du bruke det andre? Riktig bruk kan i mange tilfeller være avgjørende for synligheten din.
Google endrer kodene og nå blir det enda viktigere med mobilvennlige sider.
Både hastighet og andre tekniske forhold kan være avgjørende for hvor mye og hvor ofte nettsidene dine blir indeksert av Google.
Lurer du hva som er forskjellen i sidevisninger og unike sidevisninger? Her får du svaret.
Nettbutikker får mer og mer av den organiske trafikken fra mobile søk.
På engelsk brukes begrepet "domain diversity". Etter fattig evne har vi oversatt det direkte til "domene diversitet". Men hva betyr det og hvorfor er det viktig å kjenne til begrepet?
I følge Google så har de nå begynt å rulle ut versjon 4.1 av Panda.
Title tag (tittel-feltet) er fortsatt et av de viktigste feltene når det gjelder søkemotoroptimalisering.
SEO-verdenen er full av kryptiske begreper og forkortelser. Her gir vi deg en innføring i de mest grunnleggende begrepene. Ved å kunne disse begrepene, vil du også komme langt på vei når det gjelder å forstå hvordan en søkemotor som Google virker og dermed også et langt skritt mot det å beherske grunnleggende søkemotoroptimalisering.
De fleste vil helst handle via en mobiltilpasset nettside fremfor en app.
Webpublish er vårt egenutviklede publiseringsløsning som webkvalitet har rangert som en av de mest kostnadseffektive publiseringsløsninger på markedet i dag.
Forsiden er viktig for Google. Og dermed også for SEO. John Mueller hos Google bekrefter at Google oppfatter forsiden som den viktigste siden på nettstedet ditt.
Når vi kjører en Ad Word kampanje eller et søkemotoroptimaliserigsprosjekt for kundene våre, så starter vi altid prosjektene våre med en søkeordsanalyse.
Google har i den siste uken rullet ut to viktige oppdateringer. Den ene oppdateringen er en ny versjon av Panda - versjon 4.0.
Google anbefaler reponsivt design. I denne videoen forklarer Google´s Matt Cutts deg hvorfor.
Fersk undersøkelse viser at neste år vil halvparten av alle cpc-genererte besøk komme fra en smarttelefon. Det er stor grunn til å anta at de samme tallene også gjelder for organisk trafikk - det vil si den trafikken som du får via organiske oppføringer på søkemotorer som Google og Bing. Med cpc-generert trafikk mener vi de besøk til nettsidene dine som du får fra betalte annonser på søkemotorene - eksempelvis Adwords-annonsene på Google. Jo før du skaffer deg responsivt design, desto bedre. Det handler egentlig om posisjonering i forhold til konkurrentene dine - det vil si: skaffe seg konkurransefortrinn.
De tre første månedene i år viser kraftig vekst i mobil annonsering.
I en nylig publisert video forklarer Matt Cutts hos Google forskjellen mellom et nettsteds popularitet og autoritet. Kommende endring i Google-algoritmene som nettopp skal ta hensyn til denne forskjellen varsles også.
Dersom du tester søkeordene dine ved å foreta et søk i Google riskikerer du å svekke din egen klikk-rate (CTR) på søkeordet. Når CTR på søkeordet svekkes, får du også dårligere synlighet og ikke minst høyere kostnad pr. klikk.
Webpublish er vårt egenutviklede publiseringsløsning som webkvalitet har rangert som en av de mest kostnadseffektive publiseringsløsninger på markedet i dag.
Bysant leverer rådgivning innenfor en rekke områder.
Det kan være på sin plass å søke om råd før du investerer i en ny webløsning.
Lurer du på hvorfor plasseringen av Ad Word annonsen din noen ganger ligger på 3. plass og noen ganger kun på 4. plass? Svaret finner du i hvordan systemet for budgivning i Ad Words virker. Det kan være stor forskjell i hvor mange flere klikk du får med en annonseplassering på 3. plass fremfor 4. plass.
Skulle du gjerne hatt mere trafikk via annonsene dine? Sliter du med å øke klikk-raten? Det å lage gode tekstannonser i Ad Word kan være litt av en utfordring.
Søkeord og søkefraser besøkende bruker for å finne fram til sidene dine på nettet, er viktige data når du skal finne ut om nettsidene dine fungerer slik de er ment. Disse dataene kan kobles opp mot flere andre data. En av de tingene du bør se på aller først, er hvordan søkeord og søkefraser fungerer i forhold til fluktfrekvens. Her viser vi deg hvordan du kobler disse to størrelsene opp mot hverandre i Google Analytics.
Google er uten sammenligning den største og viktigste søkemotoren på internett. Å være tilstede på Google er etter hvert blitt en dyd av nødvendighet for alle internettmarkedsførere. Vi skal i en serie artikler ta for oss hvordan du kan utnytte internetts kraftigste og mest effektive (dersom du bruker det rett) annonseverktøy til din fordel.
Kanskje ikke akkurat et verktøy, men likevel et av de stedene som det virkelig er verdt å bruke tid på - Googles Inside for Search - eller på norsk: bak Google Search. Mange nyttige tips og informasjon om hvordan Google fungerer.
Vi kom over dette verktøyet i en artikkel publisert på Search Engine Watch. Verktøyet ble spesielt anbefalt i forbindelse med fjerning av inngående linkspam. Dette er gjerne aktuelt i for nettsteder som tidligere har brukt omfattende linkbygging for å bli mer synlige og som nå blir straffet av den siste Penguin-oppdateringen fra Google.
Vi peier å si at søkeordsanalysen er alle SEO og SEM prosjekters "mor". Alle webprosjekter som har som mål å bruke web (les: søkemotorene) til å skaffe nye kunder, bør starte med søkeordsanalyse. Søkeordsanalysen viser hvor mange som søker etter det du tilbyr.
Bysant er pro-member hos det amerikanske SEO-byrået MOZ og bruker verktøy herfra til alle større prosjekter. I jungelen av seriøse og useriøse SEO-selskaper er MOZ en av de mest seriøse aktørene med lang fartstid. Konsulentene hos MOZ deltar også aktivt som bidragsytere på fora som for eksempel www.searchenginewatch.com. Moz har utviklet et gratis verktøy som viser både såkalt side-autoritet og domene-autoritet.
Seoquake Toolbar er et gratis verktøy vi ofte benytter oss av i forbindelse med søkemotoroptimalisering. Verktøyet kan enkelt installeres som tillegg til de fleste nettlesere og legger seg som en verktøylinje.
Med dette verktøyet fra Internett Marketing NINJAS kan du sammeligne opptil 5 landingsider på en rekke viktige faktorer.
Title Tag er et av de viktigste feltene du kan bruke i forbindelse med optimalisering av sidene dine. Søkemotorene legger fortsatt stor vekt på innholdet i dette feltet. Spesielt i forhold til de siste oppdateringene fra Google er det lviktig at man ikke gjør noe som kan oppfattes som manipulering av dette feltet. Spesielt skal man være forsiktig med å legge inn flere søkeord.
I stedet for å kjøre de såkalte Panda-oppdateringene manuelt med jevne mellomrom, blir nå Panda i følge Matt Cutts hos Google en fast del av Googles generelle algoritmer. Hvilke konsekvenser vil dette få når du skal søkemotoroptimalisere sidene dine.
Organisk synlighet på søkemotorene er den viktigste kanalen når det gjelder å skaffe lønnsomme kunder. En ganske så fersk undersøkelse viser at organisk søk ligger på topp med hensyn til kundelønnsomhet.
Det er en kraftig økning i søk fra smarttelefoner. Det amerikanske mediebyrået The Search Agency rapporterer at de har opplevd en kraftig økning i kostnadene til annonsering på mobile plattformer med over 70% i år sammenlignet med i fjor.
I en video publisert i dag advarer Googles Matt Cutts om å legge for stor vekt på betydningen av inngående lenker. Du kan se hele videoen her.
Google rullet ut en større oppdatering av kodene sine for litt over en uke siden. Dette er en såkalt Penguin 2 oppdatering som regnes som en større oppdatering av kriteriene som Google bruker til å rangere nettsider. Oppdateringer hos Google har nesten alltid en eller annen innvirkning på synligheten til nettsider. Denne oppdateringen også vil påvirke ikke-engelske nettsider.
Dersom du har en standard løsning fra Bysant, er det greit å vite at denne allerede vises optimalt på ipads og andre lesebrett.
Flere av kundene våre har fått, eller kommer med stor sannsynlighet til å få, en e-post fra en som kaller seg Liv Hansen eller Siri Nilsen med e-postadressen siri@kostnadsfriseo.com. Siri Nilsen foregir å være ekspert på søkemotoroptimalisering og tilbyr i den forbindelsen å utveksle linker.
Vi antar at Google bruker rundt 200 parametere for å rangere synlighet og det er velkjent at Google ikke avslører så altfor mange detaljer om hvordan disse parameterne er vektet i forhold til hverandre.
I fjor var et var de årene hvor Google kanskje kom med noen sine mest grunnleggende endringer på lang tid. Vi har gått gjennom status på noen av de viktigste punktene når det gjelder god SEO.
Title tag er en av de viktigste feltene for god søkemotoroptimalisering. Det er også et av de områdene hvor det er lettest å gjre noe og hvor uttellingen kan være størst. Sagt med andre ord: dersom du ikke har tid til å gjøre alt annet som egentlig også er viktig for god SEO, så optimaliser iallfall title tag. Optimalisering av title tag er noe av det enkleste du kan gjøre.
Hvordan skal du best bruke søkeordene på landingsiden din? Her gir vi den enkel oversikt over de viktigste prinsippene som du bør følge.
Den såkalte Panda oppdateringen er en av de største endringene Google har gjort i algoritmene sine i nyere tid . Algoritmene bestemmer rankingen av nettsider i Googles organiske søkelister. Hvilken betydning kan dette ha for nettstedet ditt?
Domenenavnet som vises i oppføringene på trefflisten på søkemotorene spiller en viktig rolle for om oppførngen blir klikket på.
Dess høyere page rank dess oftere indekserer Google sidene dine. Her er et verktøy som lar deg sjekke hva din page rank er.
Enhver webmaster som ønsker å få websidene sine funnet i søkemotorene må finne sine utvalgte søkeord å fokusere på. Det mange kanskje glemmer i denne sammenheng er flertallsformene. Selv om mange søkemotorer i dag er intelligente nok til å koble sammen entalls og flertallsendinger av samme søkeord, så er det fremdeles viktig at sidene inneholder en optimal blanding av de samme for å oppnå høy popularitet på begge.
I disse tider hvor Google i de seneste månedene har rullet ut flere oppdateringer, kan det være verdt å se nærmere på dette med PageRank. Du må nemlig ikke se deg blind på Pagerank. Og høy PageRank er absolutt ingen garanti for at nettsidene ikke kan bli negativt berørt av de siste oppdateringene fra Google.
Det er mulig at vi nå ser konturene av noe som kan ligne et mindre paradigmeskifte hos Google. Inngående lenker har alltid vært sett på som svært viktig i forhold til å oppnå organisk synlighet og har tidligere vært sett på som nærmest fundamentet for hele tankegangen hos Google.
Nå kan du enkelt se hvilke annonsegrupper og kampanjer som har ført til de største endringene i kostnad og CTR.
Bysant har i en årrekke levert profesjonelle nettbutikk-løsninger for både deg som vil lage nettbutikk for første gang og for deg som har behov for en mer avansert og fleksibel løsning.
Stor forskjell i trafikk mellom 1. plass og 4. plass på Google. Det å ligge på plass 1 på Google utgjør stor forskjell i trafikk sammenlignet med det å ligge på 4. plass. En fersk undersøkelse viser likevel viktigheten av å være organisk synlig. Ligger du på 1. plass på Google tar du nemlig over 33% av trafikken. Med andre ord en klikk-rate (CTR) på tilsvarende 33%. Det er en langt høyere CTR enn mange Ad Word kampanjer kan by på. Publisert 23.06.13.
Ønsker du flere besøkende til hjemmesidene dine?
Den mest kostnadseffektive metoden å få flere besøkende til hjemmesiden på er via søk - også kalt søkemotormarkedsføring.
WebPublish CMS er et av de raskeste publiseringsverktøyene som leveres på det norske markedet i dag.
Mobilsøk blir en stadig viktigere kanal for handel - ikke bare for netthandel men også for fysisk handel.
Finn ut hvor mange av dine returnerende besøkende som kommer fra en søkemotor.
En mobiltilpasset nettside er viktig fordi det nå er flere som surfer på mobilt enn på PC. Er ikke websiden mobilvennlig får brukeren en dårlig opplevelse av nettsiden, noe som igjen kan skade markedsføringen av din bedrift.
Klikk for mer info om hvordan du kan teste dine websider.
Google endrer kodene og nå blir det enda viktigere med mobilvennlige sider.
Kjører du Adwords kampanjer eller søkemotoroptimalisering? Google gjør nå endringer som får store konsekvenser både i forhold til Adwords og i forhold til organisk synlighet.
Mye har skjedd på webdesign fronten i løpet av de siste 10 årene. Forandringene har alltid skjedd raskt rundt internett og ved å ta en titt bakover kan du selv se om din bedrift har greid å henge med i svingene.
Bysant har i en årrekke levert profesjonelle nettbutikkløsninger for både deg som vil starte nettbutikk for første gang og for deg som har behov for å lage nettbutikk med mer avansert og fleksibel funksjonalitet.
Når man skal gå i gang med en ny webside, så er det så altfor ofte slik at design blir nedprioritert, men er det egentlig så lurt? Hvor mye har egentlig et proffesjonelt design å si for din bedrift?
26.11.15. Er du opptatt av at nettsidene dine skal gi økt omsetning? Studier viser at langsomme nettsider fører til høyere fluktrate og kortere besøkstid. Dette er like relevant om du driver med nettbutikk eller bruker nettsidene til markedsføring.
Er nettsidene dine for langsomme? Det er ikke bra i følge Google. Hastighet er fortsatt en faktor for å bli synlig på nett.
Besøksadferd og søkemotoroptimalisering er sant. Besøksadferden er viktig - ikke minst i forhold til søkemotoroptimalisering.
Mobil annonsering blir viktigere og viktigere. Undersøkelse viser at de som surfer på en smarttelefon er mere villige til å la seg eksponere for markedsføring enn de som surfer på pc.
Design er viktigere enn noensinne, men hvis du tror at webdesign først og fremst handler om design , da må du tro om igjen. Og dersom du redesigner nettsidene dine utfra den tro at det kun dreier seg om å lage et bedre og mere tidsriktig visuellt uttrykk som viser at virksomheten fortsatt er med i tiden,
Dersom du tester søkeordene dine ved å foreta et søk i Google riskikerer du å svekke din egen klikk-rate (CTR) på søkeordet. Når CTR på søkeordet svekkes, får du også dårligere synlighet og ikke minst høyere kostnad pr. klikk.
Har du ennå ikke oppgradert til responsiv løsning? Da bør du forte deg. 21. april endrer Google algoritmene sine for mobilt søk.
Nettbutikker får mer og mer av den organiske trafikken fra mobile søk.
Er søkemotoroptimalisering nå blitt så enkelt at dette klarer du lett ved bare å følge 10 punkter?
SEO-verdenen er full av kryptiske begreper og forkortelser. Her gir vi deg en innføring i de mest grunnleggende begrepene. Ved å kunne disse begrepene, vil du også komme langt på vei når det gjelder å forstå hvordan en søkemotor som Google virker og dermed også et langt skritt mot det å beherske grunnleggende søkemotoroptimalisering.
Design er viktig - også for deg som driver med netthandel - eller kanskje vi bør si: ikke minst når du driver med netthandel.
Google har i den siste uken rullet ut to viktige oppdateringer. Den ene oppdateringen er en ny versjon av Panda - versjon 4.0.
De fleste vil helst handle via en mobiltilpasset nettside fremfor en app.
Google anbefaler reponsivt design. I denne videoen forklarer Google´s Matt Cutts deg hvorfor.
De tre første månedene i år viser kraftig vekst i mobil annonsering.
I en nylig publisert video forklarer Matt Cutts hos Google forskjellen mellom et nettsteds popularitet og autoritet. Kommende endring i Google-algoritmene som nettopp skal ta hensyn til denne forskjellen varsles også.
Som webdesigner hos Bysant er det enkelt for meg å forstå hvorfor våre kunder bør velge responsivt design. Det er ikke alltid våre kunder forstår hvorfor og det er kanskje ikke så rart. Utviklingen på nett har alltid gått fort og det er ikke alltid lett å få med seg alt som skjer.
Fersk undersøkelse viser at neste år vil halvparten av alle cpc-genererte besøk komme fra en smarttelefon. Det er stor grunn til å anta at de samme tallene også gjelder for organisk trafikk - det vil si den trafikken som du får via organiske oppføringer på søkemotorer som Google og Bing. Med cpc-generert trafikk mener vi de besøk til nettsidene dine som du får fra betalte annonser på søkemotorene - eksempelvis Adwords-annonsene på Google. Jo før du skaffer deg responsivt design, desto bedre. Det handler egentlig om posisjonering i forhold til konkurrentene dine - det vil si: skaffe seg konkurransefortrinn.
Nye sosiale medier dukker opp stadig vekk og ikke alle er verdt å følge med på, men av og til kommer det en som fortjener oppmerksomhet. Vi er helt sikre på at Pinterest er en av dem.
Hastighet er en viktig faktor for å bli synlig på Google. Driver du i tillegg med nettbutikk, kan selv en liten økning i hastighet ha avgjørende innvirkning på omsetningen