En sidevisning er definert som en visning av en side på nettstedet ditt som spores av sporingskoden i Analytics. Hvis en bruker laster inn siden på nytt etter å ha kommet til siden, blir dette regnet som en ekstra sidevisning. Hvis en bruker navigerer til en annen side og deretter går tilbake til den opprinnelige siden, blir enda en sidevisning registrert.
En unik sidevisning, som du kan se i Innholdsoversikt-rapporten, består av sidevisningene som genereres av samme bruker i samme økt. En unik sidevisning utgjør antallet økter der den aktuelle siden ble åpnet én eller flere ganger (les mer
her på Googles egne sider hvordan de forskjellige målestørrelsene defineres).
Både sidevisninger og unike sidevisninger er kilder til viktig informasjon, men du m alltid tolke dataene i forhold til hvilke sider det er snakk om og hvilke andre data du måler. Et høyt antall unike sidevisninger i handlekurven kan tyde på stor kjøpsinteresse. Dersom du samtidig har lav konvertering, så er dette en indikasjon på høy fluktrate fra handlekurven. Spørsmålet du da må stile deg er hvorfor ikke kunden fullfører ordren. Er et selve utsjekkingsprosessen som ikke er brukervennlig nok?
Høyt antall sidevisninger i handlekurven viser også at det er stor interesse for kjøp. Men her må dataene mulgnes tolkes litt anderledes ogi forhold til andre data du har tilgjengelig. Hvor mange bruker hanlekurven som utgangsside? Hvis antallet er høyt her, kan årsaken være at det på dette stadiet at kunden ser fraktkostnadene som påløper? Eller at det er på dette stadiet kunden oppdager at ikkekan handle som uregistrert bruker?