At Google er viktig vises også ved antallet firmaer som tilbyr søkemotoroptimalisering – hvordan komme foran konkurrentene på søkelisten. Søkemotoroptimalisering er i seg selv en mangslungen sak. Det er komplisert, krever mye vedlikehold og mange av teknikkene som benyttes kan føre til at du blir utestengt fra søkemotorene. Se mer om dette på e-guiden, der SAS opplevde å bli utestengt fra Google på grunn av uærlig triksing.
Men det fins en annen, enklere og kanskje til og med billigere måte å oppnå trafikk til websiden på, Google AdWords. Du har sikkert lagt merke til dem, tekstannonsene ute til høyre i Google listingen. De fungerer slik: Annonsen vises hos Google og hos Google samarbeidspartnere når søket som blir gjort overensstemmer med de søkeordene du har bestemt skal trigge annonsen. Du betaler kun når noen klikker på annonsen. Med andre ord, du betaler kun for de som er interessert i websiden din. Det fins knapt mer målrettet annonsering enn dette.
Når du skal sette opp en AdWords kampanje er det en del forhold du skal være klar over:
I senere nyhetsbrev vil vi komme inn på en rekke teknikker som vil hjelpe deg å lykkes med din AdWords kampanje. Inntil videre kan du prøve selv på websidene til AdWords.
For å lese mer om søkeordsannonsering, kan du også se vår artikkel