Når du logger deg på Google Analytics kontoen din, kommer du som regel til dette bildet:
Her finner du en oversikt over alle nettsteder som du har tilgang til via Google Analytics kontoen. I dette tilfellet er det kun ett nettsted vi har tilgang til. Klikk på lenken Alle nettstedsdata. Du kommer da til oversiktsbildet for nettstedet det gjelder:
Scroll nedover siden helt til Trafikkilder kommer opp i venstremenyen. Ved å klikke på Trafikkilder, får du fram en rekke med undervalg. Klikk på det øverste undervalget som heter Oversikt.
Du vil nå få opp en liste over søkeord til høyre i bildet.
Nederst til høyre under søkeordslisten klikker du på lenken Vis fullstendig rapport:
Du får nå opp en liste over alle søkeord som har generert trafikk inn til nettstedet i en gitt periode. I kolonnen lengst til høyre finner du fluktfrekvensen. Som man kan se av listen, så har de to øverste søkeordene på listen en relativt høy fluktfrekvens. Disse to søkeordene er de søkeordene som genererer mest trafikk pr. søkeord og den høye fluktfrekvensen kan være en indikasjon på at iallfall over halvparten av de besøkende ikke finner nettstedet så interessant at de klikker seg videre til andre sider i nettstedet. Neste skritt er da å se om vi kan hente ut enda flere data omkring søkeordene.
Over kolonnen med søkeord finner du en drop-down meny som heter Sekundær dimensjon. Kikk på denne og deretter på det det nederste alternativet som heter Trafikkilder:Du får nå opp dette en nye meny med undervalg - klikk på Medium:
Medium kommer nå opp som en egen kolonne og viser blant annet fluktfrekvens ikke bare i forhold til søkeord, men også i forhold til om søkeordet genererte trafikk via et organisk søk eller en annen kilde. I dette tilfellet ser vi at fluktfrekvensen er en god del lavere på søkefrasen tai chi på organisk trafikk enn på betalt trafikk (cpc).