Meny
Søk

Nye Nettsider?

Vi leverer noen av de raskeste nettløsningene i dagens marked og digitale tjenester som hjelper deg å bli å bli synlig.

301-redirect og canonical redirect.

Hva er egentlig forskjellen mellom 301-redirect og canonical redirect og når skal du bruke det ene og når skal du bruke det andre? Riktig bruk kan i mange tilfeller være avgjørende for synligheten din.

Fått et nytt domene som du ønsker å legge nettsidene under? I noen tilfeller har man skaffet seg et nytt domene som man ønsker erstatte det gamle domenet med. Og samtidig ønsker man ikke å gi helt slipp på det gamle domenet - både fordi det det gamle domenet er godt innarbeidet blant mange kunder og fordi man kanskje også er svært godt organisk synlig under det gamle domenet. Da er det viktig at man vet hva man gjør. Både 301 redirect og såkalt canonical redirect (rel=canonical) er måter vi bruker for å fortelle søkemotorer som Google hva som egentlig skjer med nettsidene våre på domene- og url-nivå. Og grunnen til at vi må fortelle dette til søkemotorene, er for å unngå "misforståelser" som kan føre både til at vi mister kontrollen på hva som vises på søkemotoren og mister synlighet.

Dersom du peker to forskjellige domener til nettsidene dine, så vil du sett fra søkemotorenes synsvinkel faktisk ha forskjellige sider med identisk innhold. I utgangspunktet kan man da tenke seg at du faktisk vill kunne klare å bli synlig på Google med to oppføringen - hver oppføring under forskjellig domene og forskjellig url.  En søkemotor som Google har et sterkt fokus på brukervennlighet i forhold til de som bruker søketjenesten og vil derfor prøve å unngå å vise to oppføringer med identisk innhold. Vi kaller dette for prinsippet om innholds-diversistet. Dersom du har to landingssider med identisk (eller tilnærmet identisk innhold) så vil dette bli oppfattet negativt av Google. Det vil si, Google vil velge mellom hvilken av disse to landingssidene som kan bli mer synlig enn den andre. Resultatet vil som regel være at du ikke har full kontroll på landingssidene dine og at ingen av sidene vil bli spesielt synlige. Landingssider med identisk innhold vil vi ha dersom vi har to forskjellige domener som peker inn til de samme nettsider, men vi vil også kunne ha samme problem i forhold til bruk av www. og ikke www. I begge tilfellene må vi sette opp rel canonical ra det ene domenet til det andre for å fortelle Google hvilke sider som skal regnes som de originale. Rel Canonical forteller nettopp søkemotorene hvilke sider som har det originale innholdet og  hvilke sider som er kopier. I de nyeste versjonene av WebPublish kan rel canonical opprettes helt ned på artikkelnivå.

Såkalt 301-redirect er helt nødvendig dersom du skal legge nettsidene dine over til ny plattform - det vil si ny publiseringsløsning. Når du legger over nettsidene dine til ny løsning, vil også nettadressene dine endres. Ved å sette opp en 301-redirect forteller du  søkemotorer som Google hvilke gamle nettadresser som nå har blitt erstattet med nye nettadresser og hvilke nye nettadresser det er snakk om. En 301-redirect er en matching mellom gamle til ny nettadresser som gjør at du ikke mister indekseringen i Google og som også gjør at du med stor sannsynlighet kan bevare synligheten din på Google. I Bysant publiseringsløsning kandu enkelt også opprette 301-redirect internt i løsningen din. Les mer her.

Publisert 22.03.16

Samarbeide med oss?

post@bysant.no

Telefon 23 03 53 00


Bysant AS Forskningsparken, Gaustadalléen 21, 0349 Oslo - E-post: post@bysant.no