Illustrasjonsbilde skrivebord Illustrasjonsbilde skrivebord

Søkeordene du ikke må glemme

Lukk meny
Åpne meny
Planlegger du å lage nettbutikk?
Vi kan salg på nett
23 03 53 00
Bli kontaktet

Søkemotorer i dag legger vekt på veldig mange faktorer når de rangerer websider. En av de viktigste er tettheten av søkeord i en tekst. Tettheten regnes veldig enkelt ut. Søkemotoren tar antall forekomster av et ord og deler på antall indexerte ord. Dvs i teksten:

 

Vi tilbyr markedets sprekeste biler. Kontakt oss for mer informasjon.

så har ordet biler en linktetthet på 10% (1/10).

I en normal tekst kan linktettheten fort bli lav dersom man ikke er dyktig til å gjenta søkeordene. På den annen side må man passe på å ikke overdrive. Søkemotorene ser gjerne på tettheter over ca 4% som forsøk på "spamming". Dvs at teksten er kunstig konstruert kun for å skape høy linktetthet på utvalgte søkeord.

Men det som er viktig å ta hensyn til når man forsøker å skape en god balanse her er at man også må benytte flertallsformene av søkeordene. Dvs at dersom en også ønsker å dukke langt opp på søk etter ordet "bil" i tillegg til "biler" så må man utarbeide teksten på denne måten:
 

 

Vi tilbyr markedets sprekeste biler. Har du spørsmål om bil, ta kontakt.

Her har ordet biler en tetthet på 8%, men også søkeordet bil har en tetthet på 8%. Med denne fordelingen ville man vært bedre rustet til å konkurere om plasseringer både på ordet bil og ordet biler. Selvsagt forutsatt at man fylte på med litt mer innhold så de respektive tetthetene falt under 4%.

For ordens skyld kan vi nevne at det sjelden er en god ide å konkurrere om høye plasseringer på de mest populære ordene. Ofte finnes det også alternative søkeord som mange søker på, men som det er på langt nær like mye konkurranse om.

Bysant kan tilby bedrifter en tilpasset søkeordsanalyse hvor en da kartlegger hvilke søkeord det er mest optimalt å fokusere på. Ønsker du mer informasjon om dette kan du ta kontakt med oss på salg@bysant.com.

Close popup
Close popup
Bekreftelsen på at du ikke er en robot feilet. Vennligst forsøk på nytt.
Det oppstod en feil under sending av skjemaet. Vennligst forsøk på nytt.
Takk for henvendelsen
Vi kontakter deg så fort som mulig