Endringen som Google nå varsler har egentlig vært varslet lenge. Det nye er at Google nå bekrefter at endringen vil komme på plass i løpet av overskuelig framtid (det er da muligens snakk om et par måneder). Endringen gjelder forholdet mellom indeksen for mobilt søk og stasjonært søk og er en naturlig konsekvens av at 85% av alle nettsider nå er mobil-vennlige samtidig som at mer en 50% av alle søk på Google nå blir gjort på en mobil enhet. Frem til i dag har mobil -indeksen kun vært en avspeiling av den stasjonære indeksen. Det nye blir nå at den mobile søkeindeksen og den stasjonære søkeindeksen kommer til å bli indeksert uavhengig av hverandre og at den mobile indeksen vil bli oppdatert oftere enn den stasjonære indeksen. Google oppfatter mobilt søk som viktigere enn stasjonært søk. Dette reiser klart en del utfordringer i forhold til søkemotoroptimalisering. Innhold er fortsatt en svært viktig faktor når det gjelder SEO og mye innhold på mobile flater stiller ekstra utfordringer i forhold til hastighet. Og hastighet vil også være en viktig faktor i forhold til å oppnå synlighet på Google. De som har mobil-vennlige men ikke responsive nettsider vil få en ekstra utfordring i forhold til å administrere innhold da dette må gjøres i to løsninger. Dette er ikke noe problem for store aktører, men for mindre virksomheter vil dette kunne by på en utfordring. Mange mobil-vennlige men ikke-responsive løsninger er lite egnet til å håndtere store mengder innhold - de er rett og slett ikke utviklet for dette. Vi snakker om billige (riktignok mobil-vennlige) løsninger som er raskt satt opp ved at innhold kopieres over fra de ordinære nettsidene. Disse nettsidene blir sjeldent eller aldri oppdatert med nytt innhold. I og med at mobil-indeksen vil bli oftere oppdatert enn den stasjonære indeksen, så vil dette også høyne kravet om stadige oppdateringer med nytt innhold. Nettsider som ikke kan vise til oppdatert innhold vil selvsagt miste synlighet til nettsider som stadig blir oppdatert med nytt innhold. Slik sett bør man nok velge responsive nettsider. Disse er allerede i utgangspunktet mobil-vennlige og man trenger ikke oppdatere innhold på to forskjellige steder. Vi ser likevel at også her er det grunn til å rope varsko. Svært mange responsive nettsider er utviklet med altfor dårlig kodekvalitet og scorer tilsvarende dårlig på hastighetsmålinger og i Google Speed Insigth. Hastighet er en viktig ranking faktor for organisk synlighet og undersøkelser viser at over 50% av de som søker på Google gir opp dersom en nettside ikke klarer å laste på under 3 sekunder.
Trenger du hjelp til å markedsføre deg på nett? Bysant er Google Sertifisert partner og vi hjelper deg gjerne. Les mer her om hvordan vi har utviklet nettløsninger som er spesielt egnet for søkemotoroptimalisering.
Du kan lese mer om denne endringen fra Google her.
Denne artikkelen ble publisert første gang 15.10.16