Vi har sett tilfeller der man mister 30-40% av den organiske trafikken i forbindelse med bytte av system. Det vanligste grepet man foretar for å unngå at dette skjer er å foreta en såkalt 301-redirect fra gamle til nye urler.
Dette problemet gjelder ikke bare ved bytte av teknisk løsning. Noen ganger kan man ha behov for å endre url på en eksisterende side. Det kan være at det ikke lengre er et optimalt forhold mellom søkeordet som er brukt i urlen, tittelen på siden og søkeordene på siden. I de fleste publiseringsløsninger vil det ikke være mulig å endre url uten at man mister indekseringen hos Google dersom man ikke samtidig setter opp en 301-redirect fra den opprinnelige urlen til den nye urlen. Å sette opp en slik 301-redirect kreer nesten alltid innsats fra webleerandøren og er defor en tungvinn prosess.
Når du endrer url i Bysant´s publiseringsløsning beholdes samtidig den opprinnelige url og systemet setter automatisk opp en rel canonical mellom de to adressene slik at Google forstår at det egentlig kun er snakk om en side som ligger under to forskjellige adresser (og ikke to forskjellige sider med identisk innhold - slikt blir man nemlig straffet for av Google).
Publisert 18.02.16