Meny
Søk

Nye Nettsider?

Vi leverer noen av de raskeste nettløsningene i dagens marked og digitale tjenester som hjelper deg å bli å bli synlig.

I Webpublish kan du lage så mange unike landingssider du vil.

Gode landingssider er alfa og omega i all søkemotoroptimalisering. Og du må ha muligheten til å lage unike og fleksible landingssider med den lille ekstra detaljen som gjør at du skiller deg ut. Det får du i WebPublish.

Nar du søkeoptimaliserer nettsidene dine, så gjør du dette ved å lage såkalte landingssider. Hele poenget med å søkeoptimalisere er å bli synlig i forhold til de søkeordene som best dekker det du selger på nett - enten det er produkter eller tjenester (eller begge deler for den saks skyld). Søkemotoroptimalisering (eller SEO, som er forkortelsen) er det vi kaller "pull"-markedsføring. Det vil si at dersom du skal markedsføre deg på en søkemotor som Google, så er du helt avhengig av å matche de søkeordene og søkefrasene som de som er jakt etter dine produkter faktisk bruker. Den siden på nettstedet ditt som de besøkende kommer til fra Google, kalles for landingsside. Landingsiden din er den siden som Google henter opp ved et gitt søk. Og da skjønner du sikkert at en landingsside er egentlig ikke en gitt størrelse - den er kun en landingsside i forhold til et gitt søkeord eller en gitt søkefrase.  Når du får spørsmålet "Er du synlig på Google?" så er det alltid i forhold til et gitt søkeord. En gitt side på nettsidene dine kan fungere som landingside for et søkeord og for flere søkeord. Det som det er viktig å få kontroll på er hvilke sider som er synlige på hvilke søkeord. Det du ikke ønsker er landingssider som er synlige på feil søkerord. Hvis du selger sportsutstyr på nett og blant annet har en produktside med joggesko til herrer som viser seg å være veldig synlig i forhold til søkefrasen "joggesko damer", ja, så sier det selv at dette ikke er helt optimalt. (Med stor sannsynlighet fører dette til høyere fluktrate enn nødvending og påfølgende lekkasje til konkurrenters nettsider). Og som du sikkert også skjønner nå: landingssider er noe du har enten du vil eller ikke. Og en dårlig landingsside kan i verste fall faktisk gjøre mer skade enn gavn. 

Søkemotoroptimalisering handler med andre ord veldig mye om å få kontroll på landingssidene. Det vil rent konkret si: opprette sider som dedikeres til å være landingssider for bestemte søkeord eller bestemte søkefraser. Og så begynner den virkelige jobben med å arbeide denne landingssiden stadig høyere oppover rankinglisten hos Google. Og for å få dette til må du ha landingssider som Google oppfatter som unike og gode. Her er det mange som lever i en misoppfattelse at gode landingssider lages ved å legge de riktige søkeordene inn i tittelfeltet (title tag)og nettadressene samt bruke søkeordet x antall ganger i teksten. Det er dette som mange leverandører av publiseringsverktøy kaller for teknisk søkemotoroptimalisering. Søkeordet legges enten automatisk eller manuelt inn i title tag og inn i overskriften på selve siden (H1). Og det lages automatisk en meta-beskrivelse av innholdet på siden. De mer avanserte publiseringsverktøyene tillater også at disse feltene kan overskrives manuelt (often via en tilleggsmodul). Alt dette er vel og bra og i Bysants WebPublish kan du selvsagt gjøre begge deler. Men dette er egentlig kun en liten del av søkemotoroptimalisering (selv om det også ofte er nødvendig med det "lille" ekstra som ligger i det å kunne overskrive title tag - alle monner drar). Hvorfor?  Når nesten alle har nettsider som er teknisk optimalisert for søkemotorer, hvorfor kommer da ikke alle opp på 1. plass på Google (for ikke å snakke om på Google 1. side)? Svaret er veldig enkelt: det er ikke plass til flere enn en oppføring på Google 1. plass og heller ikke plass til flere enn 10 oppføringer på Google side 1. Og det er da vi kommer til viktigheten av å ha unike landingssider som også er gode. Google bruker cirka 200 forskjellige kriterier når nettsider skal tildeles synlighet. Et svært viktig kriterium for Google er å unngå å liste opp sider som er identiske med hensyn til innhold - iallfall på førstesiden. Derfor er det viktig at du klarer å skille deg ut med landingssider som har unikt og bra innhold og som kundene opplever som unike i forhold til konkurrerende nettsider (derfor er det også viktig å skille seg ut med unikt design). Og derfor er det også viktig at du har et publiseringsverktøy (enten du har vanlige nettsider eller netthandelsløsning) som gir deg både unike og fleksible nettsider. Det får du med Bysants løsning WebPublish (det var reklamen).

Oppdatert 10.03.16

Samarbeide med oss?

post@bysant.no

Telefon 23 03 53 00


Bysant AS Forskningsparken, Gaustadalléen 21, 0349 Oslo - E-post: post@bysant.no