Meny
Søk

Nye Nettsider?

Vi leverer noen av de raskeste nettløsningene i dagens marked og digitale tjenester som hjelper deg å bli synlig.

Trenger du egentig hjelp til SEO?

Er søkemotoroptimalisering nå blitt så enkelt at dette klarer du  lett ved bare å følge 10 punkter?

 Det har i høst pågått en debatt om SEO-fagets berettigelse og fremtid. Hvor stor interesse denne debatten har, og bør ha, utover kretsen av de som driver med søkemotoroptimalisering og digital markedsføring, skal være usagt. Å kjøpe SEO-tjenester er som å kjøpe enhver annen tjeneste - det finnes seriøse og gode leverandører, det finnes mindre gode leverandører og det finnes de som er totalt useriøse.
Men debatten som ha pågått er interessant fordi den faktisk gir oss muligheten til å se nærmere på hva SEO er og hva det ikke er.
Debatten startet i utgangspunktet med en artikkel publisert på firmabloggen til rådgivingsselskapet Netlife Research: Derfor trenger du ikke en SEO-ekspert? Vi skal ikke gå i detaljer på alle synspunkter som har blitt fremsatt i kjølvannet av artikkelen. Essensen i artikkelen til Netlife Research koker ned til at du ikke trenger en SEO-ekspert fordi SEO egentlig kun dreier seg om noe få enkle punkter som enhver webredaktør selv klarer å mestre: 1. Putt nøkkelordet i tittelen; 2. Akkurat passe lang tittel; 3.Nøkkelordet først ….osv.
Vi som har arbeidet med SEO en stund vet selvsagt at dette bare er tull. Punktlisten som Netlife har lagt ut, sluttet vi å arbeide etter for mange år siden. Vi får si som vi sier til kunder som kommer til oss og sier «Vi trenger litt hjelp til å søkemotoroptimalisere nettsidene våre. Kan ikke dere legge inn søkeordet der det skal være – på de riktige stedene?». Vårt svar:» Det finnes ingen riktige steder. Men det finnes en sluttsum av alt du gjør som enten går i pluss eller i minus hos Google».
For å forstå søkemotoroptimalisering i dag, så må vi først og fremst forstå Googles forretningsmodell. Denne modellen er basert på å gi svar på våre søk på en så rask og enkel måte som mulig. Satt litt på spissen: det er sjeldent vi er på jakt etter innhold i title tag, innhold i meta-beskrivelse, etc, og  derfor blir det også feil å fokusere ensidig på disse tingene. Heller ikke er vi på jakt etter godt design (derfor bør ikke reklamebyråene designe nettsider). I tillegg er Google sin modell basert på at vi har tillit til at de resultatene Google leverer ikke er manipulert. Er du på jakt etter det beste tilbudet på joggesko, så skal Google optimalt sett levere deg nettstedet der man akkurat nå tilbyr det største utvalget av de beste og billigste joggeskoene - uansett hvordan dette nettstedet er kodet, hvilken teknisk plattform det bruker, om det har et dyrt, gjennomarbeidet individuelt design eller om det har en enkel løsning basert på ferdigkopierte templates. Ofte ser vi faktisk at nettsteder med enkelt standarddesign kan fungere vel så godt som nettsteder som er veldig «designet». Det eneste minimumskravet som gjelder i forhold til det tekniske er at Google klarer å «lese» (indeksere) innholdet på nettsidene dine.
Men, det kommer et «men» her: nettstedet som vi snakker om her (som vi må anta har en netthandelsløsning) har ikke bare det beste tilbudet på joggesko akkurat nå; det har muligens også de beste leveringsbetingelsene  og en knallgod kundeservice som gir seg uttrykk i svært lojale kunder – noe som igjen kan måles i Google Analytics. I tillegg er nettstedet oversiktlig og lett å finne fram i og det har landingssider med relevant innhold som i tillegg laster raskt. Og nettstedshastighet er noe Google registrerer og ikke uten grunn. Og dette kan igjen måles både i Google Analytics i form av lav fluktfrekvens og høy grad av konvertering. Og fluktfrekvens er også noe Google måler og registrerer – heller ikke uten grunn. Og i tillegg er løsningen responsiv – noe Google direkte anbefaler. Alt dette handler om søkemotoroptimalisering.
Har det tekniske noe betydning for organisk synlighet? Både ja og nei. Innholdet i title tag er fortsatt svært viktig (men ikke i den veldig forenklete versjonen som Netlife viser til) og svært mange publiseringsverktøy har en automatikk i hvordan innhold (eller søkeord) hentes fra ankerteksten på menypunktet til siden og legges inn i title tag. I mange løsninger legges samme innhold også i H1-taggen (overskrift 1). Dette er vel og bra i mange tilfeller, men ikke alltid optimalt. Noen ganger kan det faktisk være lurt å overstyre innholdet både i title tag og url mens du samtidig har full frihet til å spisse budskapet i headingen på selve siden. Og det beste er selvsagt om du kan gjøre dette selv uten å måtte gå til leverandøren og be om å få kodet om nettstedet. Generelt sett kan vi sa at fleksibilitet på disse punktene absolutt er en fordel og at denne fleksibiliteten bør ligge som en standard mulighet i selve administrasjonsverktøyet. I Bysant har vi løst dette på følgende måte: du kan som administrator selv sette systemet globalt slik at enten så hentes innhold i title tag fra innholdet i H1 taggen eller så hentes innholdet i title tag automatisk fra ankerteksten på i menyen (menypunktet) og title tag fristilles. Meta-beskrivelsen hentes alltid dynamisk fra innholdet på sidene (på samme måte som Google egentlig gjør). Men man kan også overskrive innholdet i samtlige felter: title tag, url, H1 og meta-beskrivelse slike at alle disse feltene fristilles fra hverandre.
Har da det tekniske noe betydning for organisk synlighet og optimalisering? Både ja og nei. Ja, det kan gjøre arbeidet mye enklere dersom du har et fleksibelt publiseringsverktøy. Men det finnes ingen tekniske «snarveier» til synlighet.
Trenger du hjelp fra en SEO-ekspert? Tja. Trenger du å profilere deg i media uten å dumme deg ut? Da kan det ofte være lurt å ta kontakt med en pr-konsulent eller et pr-byrå. Trenger du å lage en god reklametekst? Da kan det ofte være lurt å ta kontakt med et reklamebyrå Trenger du å bli synlig på Google? Da kan det ofte være lurt å ta kontakt med en SEO-ekspert (av den ordentlige typen). Om ikke annet så iallfall for å bli brakt ut av villfarelsen om at SEO kun dreier seg om 10 punkter og at Wordpress er den beste løsningen å bli synlig med fordi det er opprinnelig en blogg-løsning.
Hva dreier da søkemotoroptimalisering seg egentlig om? Det dreier seg om systematisk arbeid over tid både på nettsidene og i butikken ellers. Vi får selvsagt ofte spørsmålet «Hva må til for å komme til topps på Google»? Vårt svar: «Omsetning». Blir du stor nok innenfor din bransje, så kommer du til topps på Google også.» Men bak dette ligger selvsagt hardt arbeid på alle fronter.

Publisert: 07.11.2014

Samarbeide med oss?

post@bysant.no

Telefon 23 03 53 00