Kostnadene til annonsering på smarttelefoner økte med 70,4% og kostnadene til annonsering på lesebrett økte med 74,7%. Samtidig gikk kostnadene til annonsering på stasjonære pc og bærbare ned med 12,5%.
Samtidig rapporter The Search Agency en generell økning i klikk-kostnad (cpc) på 8,3% på årsbasis for Google kampanjer på tvers av alle plattformer. Tilsvarende tall for kampanjer på Bing er 18,9%.
Dersom vi ser på klikk-kostnadene i forhold til de forskjellige plattformene, så fordeler disse seg ulikt. Stasjonære maskiner har hatt en økning på 9,6% i klikk-kostnad på Google sammenlignet med i fjor. Klikk-kostnader for smart-telefoner har falt med 4,9% og tilsvarende kostnader for lesebrett har økt med 25,3%.
Når det gjelder klikk-rate (CTR) på Google så var det nedgang på alle plattformer. CTR falt med 6,8% i forhold til stasjonære pc og bærbare. Tilsvarende falt CTR med 15,6% for smarttelefoner og med 23,8% for lesebrett.
Kilde: http://info.thesearchagency.com/StateofPaidSearchQuarterTwo2013.html.
Publisert 25.07.13