Veksten i surfing fra nettbrett og smarttelefoner gjør det stadig viktigere at du har en nettløsning som også er tilpasset besøk som kommer fra mobile plattformer - det vil si nettbrett og mobiltelefoner. Når du skal tilpasse nettsidene dine også til besøkende fra mobile enheter, har du i utgangspunktet to alternativer. Valget står da mellom en nettløsning med såkalt responsivt design eller en egen frittstående mobil-løsning. Av disse to alternativene bør du helt klart velge responsivt design. En viktig grunn til at du bør velge responsivt design på nettsidene dine er selvsagt at Google anbefaler det i forhold til synlighet. .
Med et responsivt design oppdaterer du innhold på ett sted og er automatisk sikret at nettsidene vises med samme innhold og under samme url både på stasjonære enheter så vel som på nettbrett og smarttelefoner. Du slipper dermed risikoen for duplikat innhold. Duplikat innhold regnes som en av de verste feilene du kan gjøre i forhold til organisk synlighet. Jonathan Long peker i artikkelen "Responsive Website Design SEO Benefits" (publisert 24.05.14) på en rekke fordeler som indirekte gjør responsivt design viktig i SEO-sammenheng - blant annet lavere fluktfrekvens og større mulighet for deling på sosiale medier.
I denne videoen kan du høre Matt Cutts fra Google forklare hvorfor Google anbefaler responsivt design:
Ja, jeg vil gjerne ha tilbud på responsivt design og samtidig få en gratis evaluering av nettsidene mine - klikk her.
Ta meg til bloggen.
Sist oppdatert 27.05.14.