da kan dette få katastrofale forretningsmessige følger - iallfall dersom du er avhengig av å være synlig på Google. Google legger til grunn rundt 200 forskjellige faktorer for å avgjøre hvor høy synlighet en nettside skal få. Google sier svært lite om hva disse 200 faktorene egentlig går ut på og når Google går ut offentlig med eksplisitte råd om hva man bør gjøre for å oppnå synlighet, da er det all grunn til å ta disse rådene seriøst. Det er tre faktorer som Google i den seneste tiden har vært eksplisitt på - og alle faktorene er så tett knyttet opp til design at vi godt kan si at design er blitt en viktig faktor i forhold til søkemotoroptimalisering. Den første faktoren er det såkalte prinsippet om at innhold skal være "over bretten" ("above the fold") - det vil si at lesbart innhold skal være mest mulig synlig lengst opp på skjermen slik at de som besøker nettsidene ikke trenger scrolle nedover skjermen for å komme til innholdet. Dette har absolutt med design å gjøre og altfor ofte ser vi at såkalt "moderne" design lar store bilder og andre visuelle elementer dytte tekstinnholdet langt ned på siden og altfor ofte glemmes det faktum at de som besøker nettsidene er på jakt etter innhold og ikke bilder eller animasjoner. Den andre faktoren er hastighet. Google har i lang tid uttalt at nedlastningstid er en viktig faktor. Nedlastningshastighet har absolutt noe med design å gjøre og når vi i Bysant designer nettsider, er vi alltid bevisst på at nettsidene skal designes slik at også hastighet ivaretas. Den tredje faktoren er responsivt design. Google har også vært tydelig på å anbefale responsivt design. Med responsivt design vil en nettside automatisk tilpasse skjermstørrelsen uavhengig av om det er snakk om pc, laptop, nettbrett eller smarttelefon. I følge Google vil nettsider som ikke tilpasser seg skjermstørrelsen på en mobiltelefon, bli mindre synlige på mobilt søk.
Trenger du design av nettsidene dine? Da bør du se hva vi kan tilby.
Som webdesigner hos Bysant er det enkelt for meg å forstå hvorfor våre kunder bør velge responsivt design. Det er ikke alltid våre kunder forstår hvorfor og det er kanskje ikke så rart. Utviklingen på nett har alltid gått fort og det er ikke alltid lett å få med seg alt som skjer.