Meny
Søk

Nye Nettsider?

Vi leverer noen av de raskeste nettløsningene i dagens marked og digitale tjenester som hjelper deg å bli å bli synlig.

Meta-beskrivelser er viktige

Meta-beskrivelser er viktige for å oppnå organisk synlighet. Her får du forklaringen.

Det sies gjerne at meta-beskrivelser er viktige for å skape trafikk inn på nettsidene, men at de ikke har noen  innvirkning på hvor synlige nettsidene dine er på Google. Dette er feil. Meta-beskrivelser er rett nok viktige for å skape den riktige trafikken inn på nettsidene, men de er også viktige i forhold til organisk synlighet. Dersom meta-beskrivelsene ikke skaper den riktige trafikken inn til nettsidene, så vil dette føre til en økning i fluktraten. Og høy fluktrate er som kjent negativt for organisk synlighet.

Dette bør du vite om meta-beskrivelser:

  1. Meta-beskrivelse er en tekst som en angitt på en spesiell måte i html-kodingen (via såkalte meta-tags) på en nettside og er ment å gi en kort beskrivelse eller oppsummering av innholdet på nettsiden.
  2. På Googles treffliste føres nettsteder opp med tittel, adresse og en kort beskrivelse. Den korte beskrivelsen er begrenset til 160 tegn og er ment å fortelle de som søker hva de kan forvente å finne av innhold på nettsiden.
  3. Google henter gjerne sin beskrivelse fra meta-beskrivelsen hvis det er samsvar mellom meta-beskrivelsen og innholdet på nettsiden. Dersom det ikke finnes noen meta-beskrivelse eller innholdet i meta-beskrivelsen ikke er i samsvar med innholdet på nettsiden, lager Google sin egen beskrivelse. Hver enkelt side på et nettsted må derfor ha en unik meta-beskrivelse.
  4. Meta-beskrivelser har ingen direkte innflytelse på organisk synlighet, men er likevel viktige fordi gode meta-beskrivelser skaper riktig trafikk inn til nettsidene.
  5. Det er gjennom innholdet i meta-beskrivelsen at vi forsøker å kontrollere hva Google legger opp som beskrivelse i oppføringene på resultatlisten. Derfor er det også viktig at vi sikrer at innholdet i meta-beskrivelsen faktisk gjenspeiler innholdet på nettsiden.

Beskrivelsene som Google velger å bruke i forbindelse med organiske oppføringer regnes som svært viktige når det gjelder å få de som søker til å klikke seg inn på nettsidene dine. Ved siden av tittel, eventuelle søkeord i url og rankingen, så er det innholdet i beskrivelsen som får  den som søker til faktisk å klikke seg inn på nettsidene dine.

En god beskrivelse som matcher det det søkes etter, vil skape trafikk inn til nettsiden. Dersom innholdet på nettsiden da av en eller annen grunn ikke svarer til det den besøkende søker etter, så vil dette føre til at mange besøkende forlater nettstedet og går tilbake til der de kom fra - nemlig Google - for da heller å klikke seg inn på en annen oppføring på Google. Dette fører til høy fluktrate og høy fluktrate på en landingsside har en negativ innvirkning på den organiske synligheten. Derfor er det to viktige ting som du må ha fokus på:

  • Gode meta-beskrivelser som er dekkende for innholdet på landingssiden og som også matcher det aktuelle søket på Google.
     
  • Innhold som er relevant, interessant og som vekker nysgjerrighet og som også får den besøkende til å klikke seg videre til andre sider på nettstedet ditt.

Les mer her om hvorfor vi mener at WebPublish er spesielt egnet til søkemotoroptimalisering.

Publisert 11.10.17

Samarbeide med oss?

post@bysant.no

Telefon 23 03 53 00


Bysant AS Forskningsparken, Gaustadalléen 21, 0349 Oslo - E-post: post@bysant.no