Illustrasjonsbilde skrivebord Illustrasjonsbilde skrivebord

Besøksadferd og SEO henger sammen.

Lukk meny
Åpne meny
Planlegger du å lage nettbutikk?
Vi kan salg på nett
23 03 53 00
Bli kontaktet

Hvordan de besøkende oppfører seg på nettsidene dine avgjør hvor synlig du er på Google og andre søkemotorer. Google Analytics er et av de viktigste verktøyene vi kan bruke når det gjelder søkemotoroptimalisering og  det er spesielt fire sider ved brukeradferd som vi bør følge nøye med på. De tre første sidene kan vi enkelt måle i Google Analytics.

  • Klikk-rate
  • Fluktrate
  • Besøkstid
  • Antall besøkte sider
  • Om den besøkende går tilbake til søkemotoren

Klikk-raten forteller hvor stor prosentandel av søketrafikken som klikker seg inn på nettsidene dine fra den organiske oppføringen på Google. Det er som regel en enkel sammenheng mellom organisk plassering og klikk-rate. Høyere plassering gir høyere klikkrate.

Fluktraten forteller i dette tilfeller hvor mange som folater landingsiden uten å besøke andre sider på nettstedet ditt. Det vil i dette tilfellet si hvor mange som går tilbake til Google fordi de ikke fant det de søkte etter eller fordi siden din lastet for sakte.

Besøkstid forteller hvor lenge den besøkende var inne på sidene dine. Lengre besøkstid indikerer at den besøkende finner innhold på nettsidene dine som er relevant.

Antall besøkte sider forteller hvor mange sider på nettsidene dine den besøkende klikket seg inn på. Et gjennomsnittlig høyt antall besøkte sider indikerer også at innholdet ditt er relevant for den besøkende.

For å forstå hvorfor nettopp disse faktorene ved brukeradferd er så viktige, så må vi forstå Googles forretningsmodel. Denne forretningsmodellen er basert på at Google skal være den foretrukne søkemotoren for deg og meg. Grunnen til at vi foretrekker Google når vi søker etter en vare, en tjeneste eller et tema, er at Google ikke bare gir oss annonser men også en oppføring med de beste nettstedene i forhold til hva vi søker etter. Slik sett oppfatter Google oss som kunder selv når vi bruker en gratis-tjeneste som Googles søkemotor. Og fordi vi er kunder, vil Google selvsagt gi oss de beste og mest relevante nettsidene. En nettside som har lav klikk-rate til tross for at den ligger høyt plassert, er åpenbart ikke relevant i fohold til hva vi søkte etter. Da vil selvsagt Google ikke opprettholde synligheten for dette nettsstedet i forhold til akkurat det eller de søkeordene som ble brukt.

Både høy fluktrate, lav besøkstid og lav score på antall besøkte sider forteller Google at nettsiden vi klikket oss inn på fra den organiske oppføringen kanskje ikke likevel er så relevant i forhold til det det søkes etter. Hvis dette skjer tilstrekkelg mange ganger, så vil denne oppføringen miste synlighet. Aller mest åpenbart er nok dette i de tilfellene vi klikker på en oppføring på Google men klikker oss direkte tilbake til Google enten fordi nettsidene brukte for langt tid på å laste (vi klikker oss tilbake til Google før nettsidene kommer opp fordi det tar for lang tid) eller fordi innholdet på landingssiden åpenbart ikke er det vi søker etter.

I en fersk artikkel på nettstedet Search Engine Watch pekes det nettopp på sammenhengen mellom organisk synlighet og brukeradferd.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 25.11.15

Close popup
Close popup
Bekreftelsen på at du ikke er en robot feilet. Vennligst forsøk på nytt.
Det oppstod en feil under sending av skjemaet. Vennligst forsøk på nytt.
Takk for henvendelsen
Vi kontakter deg så fort som mulig