Illustrasjonsbilde skrivebord Illustrasjonsbilde skrivebord

Viktige endringer i Google Adwords kan gi konsekvenser også i forhold til søkemotoroptimalisering

Lukk meny
Åpne meny
Planlegger du å lage nettbutikk?
Vi kan salg på nett
23 03 53 00
Bli kontaktet

Google endrer nå oppsettet for annonsevisningen slik at vanlige tekstannonser ikke lengre vil bli vist i høyrefeltet. I tillegg økes antall annonser på toppen av siden fra tre til fire annonser. I høyrefeltet vil det i stedet for de vanlige tekstannonsene nå bli vist produktannonser eller oppføringer fra sosiale nettsteder som Google+.

Dette er et bilde fra et søk gjort på Google.no den 24.02.16:

Vi tror endringen vil kunne få store konsekvenser både for de som driver Adwords-kampanjer og i forhold til de som driver med søkemotoroptimalisering. Dette kommer tydelig fram av skjermdump-bildet ovenfor. Bildet viser det som defineres som «above-the-fold» – det vil si det som er synlig i skjermbildet uten at man behøver scrolle nedover på siden. Som man kan se, så er skjermbildet i dette tilfellet fullstendig okkupert av annonser. I forhold til de som kjører Adwords-kampanjer, så vil nå kampen om å få vist annonser på plass 1 – 4 bli mye tøffere i og med at feltet til høyre ikke lengre vil vise annonser. Tidligere kunne selv en annonseplass på 6. plass eller 7. plass kunne generere en akseptabel mengde klikk. Når dette feltet nå er fjernet, så vil det kun være plass til fire annonser øverst på søkesiden.  Med stor sannsynlighet vil kampen om de øverste plassene føre til høyere klikk-pris. Samtidig så vil vinnerne her bli de som også er i stand til best å optimalisere kampanjene slik at de får høyest kvalitetscore på søkeordene sine. Dette vil sette store krav til de som skal drive Adwords-kampanjer.

Når det gjelder organisk synlighet og søkemotoroptimalisering, så vil vi nok også her se noe av den samme effekten. Det vil fortsatt være plass til 9-10 organiske oppføringer på Google´s 1.side. Men samtidig vil nå med stor sannsynlighet de organiske oppføringene ikke være synlige «above the fold». Organiske oppføringer har alltid generert trafikk med høyere kvalitet enn betalte annonser. Utfra vår erfaring så gjelder dette også i forhold til de Adword-annonsene som ligger øverst på søkesiden.  Vi tror dette vil fortsatt være uendret (eller at vi muligens kun vil se en liten negativ effekt) til tross for at de som søker nå må scrolle lengre ned på siden for å komme til de organiske oppføringene. Fortsatt vil det nok være slik at vi har større tiltro til organiske oppføringer. Samtidig skal vi ikke utelukke en viss «merkevare»-effekt fra Adword-annonsene. Det første og eneste en som søker på Google vil se er Adwords-annonser og vi skal ikke se bort fra at dette ubevisst vil prege hva man klikker inn på av de organiske oppføringene på samme side.

Bysant har levert søkemotoroptimalisering og Adwords i en årrekke og er sertifisert Google-partner. Trenger du hjelp til å markedsføre nettsidene dine?  Ta gjerne konkakt med oss for et uforpliktende tilbud og gratis synlighetstest.

Close popup
Close popup
Bekreftelsen på at du ikke er en robot feilet. Vennligst forsøk på nytt.
Det oppstod en feil under sending av skjemaet. Vennligst forsøk på nytt.
Takk for henvendelsen
Vi kontakter deg så fort som mulig