Illustrasjonsbilde skrivebord Illustrasjonsbilde skrivebord

Ikke se deg blind på Google PageRank.

Lukk meny
Åpne meny
Planlegger du å lage nettbutikk?
Vi kan salg på nett
23 03 53 00
Bli kontaktet

I den seneste tiden har Google også kommet med tydelige advarsler om at betalte linker fra sider med høy PageRank kan bli oppfattet som spam. Med andre ord: pagerank er en viktig faktor når det gjelder å oppnå organisk synlighet.  Men for mye fokus på PageRank kan gjøre at du mister fokuset på ting som kanskje er viktigere i forhold til organisk synlighet.

Allerede i 2011 kom Google med en uttalelse om at PageRank ikke bør tillegges for stor betydning. Og det er ikke mer enn 2 måneder siden at Google gjentok dette på nytt.
PageRank ble i lang tid fremhevet som en viktig indikator på hvor viktig Google anså et nettsted å være og PageRank har blitt sett på en av de viktigste grunnsteinene i hele Googles filosofi – nettopp at jo flere som finner det verdt å lenke til nettstedet ditt, desto mere interessant må nettstedet ditt være – og desto høyere opp på rankingen fortjener det å være. Hele Googles forretningsfilosofi er basert på ideen om alltid å gi kundene det beste nettstedet i forhold til hva kunden er på jakt etter.
PageRank går som kjent fra 0 – 10 der 10 er den høyest oppnåelige PageRank og forholdet mellom tallene er ikke lineært men eksponentielt  - det vi si at 4 uttrykker en langt høyere verdi enn 2. Langt de fleste nettsteder i Norge har en PR på 3 eller 4. Nå er det ikke slik at det er hele nettstedet som sådan som får en PageRank – hver enkelt side på et nettsted har sin egen PageRank. For eksempel så har forsiden til Bysant en PageRank på 4 mens produktsiden om publiseringsløsningen WepPublish har en PageRank på 5 i skrivende stund (https://www.bysant.no/webpublisering_publiseringslosning_192.html).  Til sammenligning så har forsiden ti nettvisen til VG en PageRank på 7 mens en tilfeldig utvalgt nyhet på samme nettsted kan ha en PageRank på 0.
Det er til en viss grad en sammenheng mellom PageRank og organisk synlighet, men denne sammenhengen er i svært mange tilfeller ikke spesielt tydelig i den forstand at Google bruker ca 200 forskjellige kriterier som grunnlag for rankingen av ett nettsted og PageRank er kun ett av disse kriteriene. Kanskje enda viktigere er at vi ikke har tilgang til den reelle PageRank størrelsen da denne kun oppdateres 3 ganger i året. Med andre ord: den PageRank som vi ser, er ikke nødvendigvis den reelle PageRank som Google legger til grunn for rangeringen av et nettsted.
At det ikke er noe tydelig, avgjørende sammenheng mellom høy PageRank og høy, organisk synlighet kan lett ses ved å gjøre et tilfeldig søk på Google. I svært mange tilfeller vil en se at sider med lav PageRank ligger lengre opp på trefflisten enn sider med høyere Pagerank.
Høy PageRank er heller ingen garanti for at du ikke blir straffet av Panda-oppdateringene.  I en nylig publisert artikkel (After Google Panda, Standout Content is Essential, SearchEngineWatch,1. Juli refereres det til nettsteder med Pagerank på 8 som har mistet synlighet som følge av Panda. Vi ser også fra egne prosjekter at vi har klart å oppnå bedre synlighet enn konkurrerende nettsteder til tross for at disse nettstedene har hatt høyere PageRank.

Publisert 13.08.13.

Close popup
Close popup
Bekreftelsen på at du ikke er en robot feilet. Vennligst forsøk på nytt.
Det oppstod en feil under sending av skjemaet. Vennligst forsøk på nytt.
Takk for henvendelsen
Vi kontakter deg så fort som mulig